„Zemanův kanál” byla utopie. Lodní doprava ale smysl má

01.03.2023

Vláda zařízla další práce na megalomanském projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, který tlačil zejména dosluhující prezident Miloš Zeman. To byl správný krok. Zároveň je potřeba říci, že lodní doprava má velkou budoucnost. Mám na mysli splavnění Labe pro nákladní lodě z Pardubic do Německa, díky čemuž bychom získali plnohodnotný přístup k moři. První krok, který musíme udělat, je ratifikace smlouvy s Německem, která už přes rok leží ve Sněmovně. Jeden z koaličních partnerů k ní má výhrady. Čeká nás proto mezi poslaneckými kluby náročná diskuze nad výhradami.

Splavněním Labe se nám otevírají velké možnosti. Vodní doprava je ideální pro převoz kontejnerů, tekutých či nebezpečných materiálů nebo osobních automobilů. Jinde v Evropě se využívají lodě běžně. Labe by mělo být významnou součástí kritické infrastruktury pro zásobování v době krize. Kromě toho můžeme odlehčit silnicím a železnici. Ruku v ruce s tím jde oživení řeky a jejího okolí nejen pro obchod, ale i rekreaci a turistiku.

Proč je lodní doprava efektivní? Nákladní loď uveze běžně kolem 1000 tun materiálu, což je při srovnání až 40 kamionů. Kamiony navíc zatěžují silnice a centra měst a exhalují škodlivé látky. Vlaky zase potřebují koleje pro vyčkávání a předjíždění, navíc se kříží s osobáky, takže je nutné hledat volné cesty. Nákladní lodě snadno dodržují časový harmonogram. Po ratifikaci smlouvy bychom museli začít plnit podmínky a parametry, které z ní plynou.

Potřebujeme dostavět plavební stupně Děčín a Přelouč. Vodní cesta by měla končit v Pardubicích, kde se kříží doprava letecká, silniční, železniční a potenciálně lodní. Je to zároveň strategický středobod Česka, svá logistická centra tady mají Armáda ČR i Policie ČR. Dopravením materiálu až do Pardubic se uleví dálnicím i železničnímu koridoru.

Autor: Jana Rosenbergerová