Jiří Hájek: Žijeme v tom, že máme moderní vlaky, ale dávno to není pravda

Poslanec Jiří Hájek mluvil v rozhovoru pro on-line magazín Railtarget o aktuálním stavu na české železnici, zejména co se týče vlaků a lehkých kolejových vozidel.
O vlacích a lehkých kolejovích vozidlech...
Určitě je to téma a z hlediska dlouhodobé vize jsme zaspali. Tato
problematika se měla řešit už dříve, na druhou stranu je potřeba
dotáhnout vozový park Českých drah na stávající železnici. Co si budeme
povídat, pendolino už má 30 let za sebou. Neustále žijeme v tom, že máme
moderní vlaky, ale dávno to není pravda. A pár railjetů to nezachrání.
Vlakem jezdím pravidelně a všímám si, že ČD často nasazují použité
vagóny, které netopí nebo mají jiné závady, v rychlících nejsou jídelní
vozy apod. Už jsme se dostali za hranu, není na co čekat a obnova
vozového parku musí nastat co nejrychleji. Abych se vrátil k lehkým
kolejovým vozidlům - už to mělo být. Dobrou inspirací je Berlín. Když se
zkusíte projet jejich S-Bahn v kombinaci s vlaky, je to dokonale
strukturované. Máme co dohánět.
O rekordních investicích SFDI...
Je to naprosto správně, ty důvody jsem uvedl v první odpovědi. Jenom bych dodal, že se tak mělo stát o pár let dříve.
O navýšení kapacit ČD Cargo v souvislosti s vyšší poptávkou po uhlí...
Je to určitě dobře, řeší to momentální energetickou potřebu státu.
Musíme však myslet i na budoucnost, a to se netýká dopravy, ale
problematiky získávání energií obecně.
Autor: Jana Rosenbergerová