Jiří Hájek: Výkonné funkce pro odborníky, dozorčí funkce pro politiky

12.03.2022

Redakce RAILTARGET Vám přináší další ze série rozhovorů s členy Podvýboru pro dopravu. Exkluzivní vyjádření nám poskytl i Jiří Hájek (STAN), který je také členem Hospodářského výboru nebo Výboru pro bezpečnost.

Myslíte si, že má v České republice nákladní železniční doprava dostatečnou podporu? Rok 2021 byl totiž Evropským rokem železnice, kdy bylo cílem podpořit železniční dopravu jako jediný udržitelný způsob přepravy a dostat tak maximální množství nákladu ze silnice na koleje.

To je velmi široká otázka. Každopádně přesun nákladní dopravy na železnici jednoznačně podporuji. Ideální by bylo, aby se na koleje podařilo dostat aspoň 30-40 % nákladů. Omezením kamionové dopravy pomůžeme nejen životnímu prostředí, ale také silnicím.

Jak hodnotíte první kroky ve funkci nového ministra dopravy Martina Kupky?

Shodou okolností první pracovní den ve funkci Martin Kupka otevíral další část obchvatu Chrudimi v Pardubickém kraji. V té době také řekl, že jednou z jeho priorit je dostavba dálnice D35. Pro náš region je to naprosto zásadní stavba, a tak jsem rád za ujištění, že všechno pojede podle plánu. Obecně je dobře, že ačkoliv musí vláda krotit dluhy svých předchůdců, tak investice do výstavby a rekonstrukcí silnic v rozpočtu na rok 2022 výrazně neutrpěly. Ideální by bylo, aby kraje mohly každý rok ze zákona počítat se stabilním příspěvkem na opravy silnic II. a III. třídy a nemusely o něj prosit.

Co si myslíte o projektu vysokorychlostní železnice v České republice?

Je dobře, že se jedná o jednu z vládních priorit?

O tom vůbec nemůže být pochyb, vysokorychlostní železnice se už měla stavět dávno. Tímto jen doháníme ztrátu, kterou v dopravní infrastruktuře oproti jiným státům máme. Pokud vím, tak podle aktuálních plánů nemá VRT vést do Pardubic, má tam být jen jakási odbočka. Moc mi to nedává smysl vzhledem k tomu, že Pardubice jsou významný dopravní uzel s letištěm a výhledově i přístavem. Je to rozhodně věc k diskusi. Nechtěl bych, aby Pardubice utrpěly jako kdysi Chrudim, když se stavěla první trať Praha-Olomouc.

Novým vládním rozhodnutím byla snížena sleva na jízdném, lidé si budou muset připlatit. Od 1.4.2022 bude sleva 50 % namísto současných 75 %. Co si o tomto vládním kroku myslíte?

Není pochyb o tom, že stát musí šetřit. Slevy na jízdném jsou podle mě jednou z vhodných oblastí. Padesát procent je stále dostatečná pomoc a motivace. Nemyslím si, že by si po tomto snížení najednou lidi nemohli dovolit cestovat. Pokud ano, je ten zásadní problém někde jinde. Já se setkávám spíš s názory, především od mladých lidí, že jim je až hanba jezdit za "pět korun" do Prahy, a přitom koukat na to, jak roste státní dluh.

Momentálně se diskutuje o možných personálních změnách ve vedení Českých drah. Myslíte si, že je správné, aby manažerské pozice vedení státních podniků podléhaly politickým změnám, nebo by bylo lepší, aby v těchto funkcích zůstávali schopní manažeři navzdory politickým tlakům a plnily tak koncepčně dlouhodobé úkoly?

Ve funkcích by samozřejmě měli být odborníci vybraní na základě erudice, a ne politické přízně. V tomto se mi líbí německý model, kde výkonné a manažerské funkce zastávají odborníci, a naopak v dozorčích orgánech jsou politici. Je tak efektivně zajištěný jak provoz podniků, tak i jejich kontrola.

Zdroj: www.railtarget.cz